1948

De Italiaanse economie zet zich moeizaam terug in beweging, en daarmee ook de industrie, de handel, de ambachtelijke activiteiten. Het goederentransport wordt toevertrouwd aan grote vrachtwagens, die duidelijk van militaire afkomst zijn, aan dure bedrijfswagen die op automobielen lijken of aan zware en langzame brombakfietsen; terwijl in de stad vooral driewielige voertuigen met pedalen en handkarren gebruikt worden. Uit de observatie van de dagelijkse realiteit en zijn behoeften ontstaat de Ape, een intuïtie van Enrico Piaggio en Corradino D’Ascanio«De moto-bestelwagen “Ape” is bestemd voor het succes — schrijft het tijdschrift Motociclismo —.Het is een zeer modern voertuig met beperkte onkosten en verbruik, binnen het bereik van het meest bescheiden bedrijf, maar ontworpen zonder valse zuinigheid volgens rationele criteria, zowel wat betreft de functionaliteit als de constructie». De eerste Ape van 1948 neemt van de Vespa alle fundamentele kenmerken over — ook al heeft hij een structuur met drie wielen —, naast natuurlijk het voorste gedeelte en de 125 cc motor die in 1948 op de Piaggio-scooter wordt gemonteerd, en oorspronkelijk een cilinderinhoud van 98 cc heeft

 

D’Ascanio, de geniale luchtvaarttechnicus, uitvinder van zowel de Vespa als van de Ape, vertelt: «Er moest een lacune gevuld worden op het gebied van de vrachtverplaatsingsmiddelen na de oorlog. De markt had nood aan een kleine bedrijfswagen met een kleine cilinderinhoud, met beperkt verbruik en matige aankoopprijzen en onderhoudskosten, gemakkelijk te besturen, manoeuvreerbaar in het drukke stadsverkeer, en vooral geschikt voor en snel in de bestelling aan huis van goederen gekocht in de winkels». De eerste die er direct voordeel uit halen zijn de kleine en middelgrote handelaars en de promotie van de bedrijfswagen is juist daarom aan hen gericht: «De Ape draagt bij om het ritme van de handel en de verkoop op te voeren, breidt om zo te zeggen de frequentatie van een winkel uit en creëert een gewaardeerde verbinding met de klant». Het resultaat van deze briljante intuïtie is eclatant. Zwermen Ape-voertuigen beginnen een Italië “in zwart en wit” te doorkruisen met op de laadbak de naam — in mooie letters — van het bedrijf in dienst.

1956

Na de eerste verbeteringen met de uitvoering B, ontstaat een nieuw model, de Ape C, de eerste Ape met een gesloten cabine en deur (eerst bedoeld als optie, wordt na slechts enkele jaren de standaarduitrusting), een heel kleine vrachtauto die tot 350 kilo kan laden. De komst van deze nieuwe Ape wordt aangekondigd met een gepaste promotiecampagne, miljoenen folders in vijf verschillende talen en aanzienlijke promotie-activiteiten in de verkooppunten. Het is het Italië van de boom dat aan de deur klopt. Maar dit zijn ook de jaren dat de Ape, in de uitvoering voor personentransport afgeleid van de Ape C die Ape Calesse heet, zijn tijdloze charme opbouwt en zijn imago verbindt aan de foto’s van de Hollywoodsterren die met vakantie zijn op de eilanden van de Middellandse Zee, waar ze vaak door paparazzi worden opgespoord en op foto’s vastgelegd terwijl ze zich met een Ape door de vakantieoorden verplaatsen. De Ape werd het belangrijkste personage van het mondaine leven van legendarische plaatsen zoals Versilia, Capri, Ischia, Portofino.

1958

De Ape D wordt geboren: nog grotere afmetingen, cabine voorzien van deuren, koplamp vooraan gemonteerd op de beschermkap van de cabine in plaats van op het spatbord, een cilinderinhoud van 170 cc. Iedereen associeert nu het lichte transport aan dit driewielig voertuig, dat absoluut geniaal is door inhoud en gebruiksvriendelijkheid. Het beeld van de Ape heeft zich vastgezet en Piaggio maakt handig gebruik van de nieuwe trends op sociaal en cultureel vlak en smeedt de slogan «Ape, het voertuig dat u helpt geld verdienen». In 1961 waagt de Ape de “sprong” en wordt vijfwielig met het model Pentarò, een origineel voertuig met een groot draagvermogen (700 kg), naar het voorbeeld van de grotere trucks met opleggers.

1966

De Ape MP maakt zijn debuut met een cabine die de bestuurder (en de eventuele passagier) een grotere plaatsruimte en een comfort bieden die te vergelijken zijn met die van automobielachtige bedrijfswagens. De cilinderinhoud van de (tweetakt) motor neemt toe tot 190 cc, maar vooral de technische en ontwerpoplossingen die het voertuig nog rationeler maken veranderen.

De motor wordt achteraan gemonteerd op een soort „slede“, de transmissie gebeurt niet meer met een ketting maar rechtstreeks op de achterwielen met steekassen, schommelarmen in plaatijzer, rubberen veren en hydraulische schokdempers. In 1968 debuteert op het model Ape MPV het stuurwiel als optie, naast de stuurstang van de scooter.

De “Apino” doet zijn intrede: een “bedrijfswagen” met slechts 50 cc cilinderinhoud

Slechts een jaar later, in 1969, een nieuw belangrijk resultaat: Piaggio stelt de Ape 50 voor, op zijn beurt een evenement want het is het eerste model van de serie Ape dat behoort tot de categorie motorrijwielen. De Ape 50 ontstaat — zoals vaak in het geschiedenis van de Piaggio-producten — als antwoord, wat betreft het lichte transport, op het succes van de tweewielige Vespa 50, gelanceerd in 1964 als gevolg van de nieuwe normen van de Italiaanse verkeersregels, die de kentekenplaat verplichten voor voertuigen met een grotere cilinderinhoud.

1971

De echte “revolutie” breekt uit met de lancering van de Ape Car, een model dat de concurrent wordt van de lichte vrachtwagens en dat gekenmerkt door het design dat voor zijn tijd uiterst modern is. De Ape Car valt op door het nieuwe chassis met grotere afmetingen voor de grote, comfortabele cabine. Er is een stuurwiel; de tweetaktmotor van 220 cc is achteraan gemonteerd op een specifieke slede. Ook de reclame van Piaggio benadrukt de “contiguïteit” van het nieuwe model met de bedrijfswagens die van de automobiel zijn afgeleid.

1982

Voor een nieuwe verandering op technisch vlak en in het ontwerp moet er gewacht worden tot 1982, het geboortejaar van de Ape TM: Het voertuig is compleet nieuw, het design — werk van Giorgetto Giugiaro — de afmetingen van de cabine, de besturing met stuurwiel en het automobielendashboard zijn allemaal elementen die het comfort en de plaatsruimte benadrukken. Nieuw zijn ook de veringen, onafhankelijk op schommelarmen, met remtrommels van lichte legering, en de wielen van 12 duim. De Ape TM wordt vandaag nog geproduceerd en is een van de voertuigen van de Ape-serie die het meest succes heeft geboekt, dankzij de stevigheid en de prestaties.

1984

De eerste Ape met dieselmotor ontstaat. De Ape Car wordt voorzien van een nieuwe motor, Diesel 422 cc, en een versnellingsbak met 5 versnellingen. Ook de motor is revolutionair, daar het de kleinste dieselmotor met rechtstreekse inspuiting ter wereld is. Twee jaar later, in 1986, schrijft de Ape het laadvermogenrecord op zijn naam met de uitvoering Max die tot 900 kg goederen kan vervoeren.

1990

De eerste Ape op vier wielen wordt geproduceerd, de Ape Poker, de eerste vastberaden stap van Piaggio in het segment van de bedrijfswagens: het spoor is getrokken en weldra volgen nieuwe specifieke producten.

1994

Nog een “afwijking” van de Ape, en dit maal naar de wereld van de jeugd: de Ape Cross ontstaat, bedoeld voor de talrijke jongeren die de Apino gebruiken als alternatief voor de “tweewielers”: hij is uitgerust met een roll-bar, achter de cabine bevindt zich een gemakkelijke en ruime bagageruimte, de jonge, heldere kleuren zijn “niet standaard” zoals die van de serie Piaggio-bedrijfswagens. Hij is zelfs voorzien van een elektronische diefstalbeveiliging, een autoradio met stereo en luidsprekers.

2007

De terugkeer van een legende: de Ape Calessino, geproduceerd in een beperkt aantal exemplaren (999 genummerde voertuigen). Het is een eerbetoon aan de geschiedenis van het voertuig en tegelijkertijd een voorstel voor de personenmobiliteit in exclusieve contexten. De Ape Calessino geeft een nieuwe interpretatie van het legendarische design van de jaren ’60 (houten inzetstukken, verchroming, elegante blauwe vintage bekleding) die aan de typische zonovergotenheid van het Middellandse-Zeegebied herinneren. De interesse die het op alle media wekte was heel significant.

2010

Piaggio lanceert, meer als technologische oefening dan als commercieel middel, gezien zijn exclusieve positionering, een speciale serie Ape Calessino, de Electric Lithium. Hij is voorzien van een elektrische aandrijving met lithiumbatterijen van de laatste generatie en is een absoluut schoon, geruisloos en multifunctioneel voertuig. Hij verenigt de kenmerken van gebruiksvriendelijkheid en manoeuvreerbaarheid, die de Ape Calessino zo succesrijk hebben gemaakt, met de mogelijkheid om die plaatsen te bereiken die gewoonlijk afgesloten zijn voor voertuigen met een traditionele verbrandingsmotor, zoals gebieden met een bijzondere natuur- en milieuwaarde, stadscentra en zones met beperkt verkeer.

2011

De Ape 50 speciale editie viert de 150ste verjaardag van het ontstaan van de Italiaanse republiek, een originele wijze om niet alleen de worteling van het product in de nationale cultuur te benadrukken, maar ook om de trouw aan onze nationale kleuren en de aanwezigheid van de Ape op de belangrijkste ogenblikken van onze geschiedenis te onderstrepen, en het feit dat we nog steeds harten ontroeren, het werk inspireren en het plezier stimuleren.

2013

Gezien het succes van de eerste beperkte reeks wordt de Ape Calessino 200 gelanceerd met de nieuwe benzinemotor met een cilinder van 200 cc, een compactere, lenigere en zuinigere uitvoering van de vorige serie, bedoeld voor een breder en meer heterogeen publiek. Er is plaats voor twee passagiers naast de bestuurder, en dankzij de nieuwe afmetingen is hij perfect voor het vervoer van personen in oude binnensteden, op vakantieplaatsen, voor de services binnen resorts en recreatiestructuren, maar ook als instrument voor communicatie-activiteiten, promotie van merken, reclame en speciale evenementen. Een jaar later wordt bovendien de Ape Calessino 200 HL, op de markt gebracht, een uitvoering met prestigieuze afwerkingen en details, die hem doen opvallen als top van de serie, bedoeld voor de meest exclusieve locaties, gebruik en klanten.

2014

De spreekwoordelijke veelzijdigheid van de Ape uit zich vooral in de uitvoering als rijdende winkel die steeds meer veld wint. Om dit proces te ondersteunen wordt de Ape Classic 400 gelanceerd, een basismodel, maar met een retro-uitzicht. Dat gaat goed samen met zijn specifieke missie die vaak, maar voornamelijk in de toepassing street food, wordt geïnterpreteerd als vintage, en kwaliteitslekkernijen aanbiedt die anders dan gewoonlijk zijn. Of het nu gaat om Italiaanse of plaatselijke specialiteiten, territoriale of etnische bijzonderheden, bistrots of originele en creatieve herinterpretaties van klassiekers zoals burgers, pizza, gebakken gerechten of pasta, de Ape zet de eetlust in beweging op een wijze die allesbehalve banaal is.

2017

2017 is een belangrijk jaar voor de Ape: het Assortiment wordt vernieuwd en de nieuwe Euro 4-versies van de Ape Classic en Ape Calessino worden onthuld. Een ontwikkeling die niet alleen heeft geleid tot een verbetering op het gebied van de prestaties van de motor – nu nog krachtiger en milieuvriendelijker – maar ook tot een aanzienlijke esthetische restyling van de modellen. Van het gerenoveerde frontje van de Ape Calessino tot het nieuwe dashboard-ontwerp van de Ape Classic: beide modellen uit modeljaar 2017 gebruiken de modernste elektronische technologie om een vlotte en comfortabele rit te verzekeren voor bestuurder en passagiers. Een teken dat voor de Ape elke verandering niet alleen een kwestie van stijl maar ook van functionaliteit is.

2018

Vanaf vandaag is de Ape 50 Euro 4 en besteedt hij nog meer aandacht aan zijn werkomgeving.
Dankzij de laatste technologische ontwikkelingen van de benzinemotor met ecologische injectie voert hij zijn missie in volledige overeenstemming met de strenge emissiegrenswaarden uit.

Het hele assortiment is opgeluisterd met esthetische details voor een nog modernere uitstraling met behoud echter van de onmiskenbare lijnen van het tijdloze icoon.

Er is ook ruimte voor meer comfort en gevoel tijdens het rijden; een element waarmee zij haar positie in de categorie «klein maar grote werkers» versterkt.

2019

2019 was een jaar vol noviteiten: de Ape Classic Bestelwagen werd geïntroduceerd en er kwam een nieuwe Ape Calessino met een fris en aantrekkelijk design. De nieuwe versie van de Ape Classic heeft een gesloten laadruimte met de vormen van de eerste Ape-modellen en onderscheidt zich met zijn unieke en elegante vintage-stijl duidelijk van alle gewone kleine bestelwagens op straat. De Ape Calessino blijft ook ruim 70 jaar na het verschijnen van de oerversie verbazen met zijn frisse en dynamische uiterlijk, waarvan de achterzijde een update heeft gekregen. Ook het kleurenaanbod is vernieuwd: naast de bekende kleuren Artic White en Western Red, is er de nieuwe tint Neptune Blue die is geïnspireerd op de kleurstelling van klassieke motorjachten.